Boek review: Healthcare Project Management-1

Boek review: Healthcare Project Management

Eerder bespraken we ‘Project Management for Healthcare’ en Project Management Skills for Healthcare: Methods and Techniques for Diverse Skillsets’. In deze blog bespreken we ‘Healthcare Project Management’ van Kathy Schwalbe & Dan Furlong (2017, tweede druk). Dit boek doet nog het meeste ‘healthcare’ aan van de tot nu toe besproken boeken. Dat komt vooral door de regelmatig terugkerende blokjes met daarin het ‘Healthcare Perspective’ en door de centrale casus, het ‘Ventilator Associated Pneunomia Reduction (VAPR) project’.

Heel veel aandacht krijgt de ‘healthcare projectmanagement context’ echter ook weer niet. Op bijna letterlijk een paar pagina’s wordt vooral een beeld geschetst van de Amerikaans context. Wel weer aardig is een lijstje met zaken van eigenschappen die projecten in de zorg anders dan elders maken:

• Care quality, cost containment, and external review are key characteristics;
  • Quality of care for the patient is crucial;
  • Government and regulatory agencies often plays a big role;
  • Finances are complex;
  • Healthcare is personal;
  • Healthcare mistakes historically have increased revenue;
  • Deliverables and metrics are different;
  • Projects are becoming ever more complex;
  • Collaboration across entities is required.

Het fundament van het projectmanagement, zoals Schwalbe & Furlong dat in hun boek uitwerken, vormt wederom de PMBOK (Project Management Body Of Knowledge) van het Project Management Institute (PMI). Zij vullen deze kennis mooi aan met informatie uit andere, niet altijd wetenschappelijke maar wel interessante bronnen. Ze halen bijvoorbeeld Andy Crowe aan die uitgebreid onderzoek deed naar projectmanagement en op basis daarvan Alpha Project Managers: What the Top 2% Know That Everyone Else Does Not’ schreef. Daarmee geven ze de basale en voor onze smaak wat droge PMI kennis gelijk wat kleur mee.

‘Strategisch projectmanagement’ wordt ook kort maar krachtig behandeld door Schwalbe & Furlong. Onder deze noemer doen ze terecht niet het (operationele) management van strategische projecten uit de doeken, maar beschrijven ze op hoofdlijnen hoe op strategisch niveau in organisaties ook het geheel van alle programma’s en projecten moet worden gemanaged (project portfolio management). Aan de orde komen onderwerpen als ‘aligning projects with the mission and business strategy’, methoden voor het selecteren van projecten en vijf niveaus van projectportfoliomanagement.

Dit boek is bijzonder geschikt voor projectmanagement(hoger)onderwijs. Elk hoofdstuk bevat quizvragen, oefeningen en teamprojecten. Voor docenten is ook een aanvullende website gecreëerd: https://teachhealthcarepm.com/ met daarop onder meer links naar templates en gratis PMI materiaal.

Curieus is dat Schwalbe & Furlong zo’n 60 pagina’s besteden aan een ‘brief guide to Microsoft Project Professional 2016’. Ze schetsen in het boek wel een compleet beeld door ook meer ‘high end’ projectmanagementsoftware en enkel ‘low end’ applicaties (o.a. BaseCamp en Trello) te noemen. Ze gaan echter bijzonder gedetailleerd in op MS Project Professional, in hun ogen een ‘midrange tool’. Persoonlijk raden wij maar heel weinig mensen deze tool aan. Ze is in principe prachtig, maar onzes inziens is deze tool voor 80% of misschien wel 90% van de projectmanagers in de zorg veel te ‘zwaar geschut’. Dat is Trello ook als men daarvan alle mogelijkheden zou gebruiken, maar succesvol MS Project hanteren vergt nog meer kennis, geduld en ervaring. Wij houden het doorgaans graag zo eenvoudig mogelijk en prediken: Excelleer eerst met Excel.

Dit boek is van een wat zwaarder kaliber dan de eerder besproken boeken. Heel anders is het echter ook weer niet en heel veel meer ‘zorg’ dan die andere boeken over projectmanagement in de zorg is het ook niet echt. Onzes inziens komt het tot nu toe wel als beste uit de bus.

© 2020, John van Rouwendaal