Blog 45: Keiharde zachte vaardigheden: Inlevingsvermogen voor projectmanagers in de zorg

Keiharde zachte vaardigheden: Inlevingsvermogen


Het thema van het Projectmanagement in de Zorg congres op 27 oktober 2020 is ‘Keiharde zachte vaardigheden’. Projectmanagement in de zorg vereist namelijk keihard ontwikkelde zachte vaardigheden. In de aanloop naar het congres beschouwen we daarom in deze serie blogs zachte vaardigheden vanuit het perspectief van projectmanagement in de zorg. In deze blog behandelen we: inlevingsvermogen.

Misschien wel de meest benodigde softskill voor projectmanagers in de zorg is empathie, inlevend vermogen. Hoewel dit een vaardigheid is voor elke manager, en ook voor elke projectmanager, geldt dit dubbel en dwars in de zorg. Als projectmanager in de zorg weet je altijd waarvoor je iets doet, voor wie je het doet. Dagelijks zie je jouw ‘klanten’ in het ziekenhuis rondlopen, of dat nou dokters, verpleegkundigen, patiënten of bezoekers zijn. Je weet dat de projecten waar jij mee bezig bent waarschijnlijk direct effect hebben op jouw klanten en eindgebruikers. Of dat nou gaat over infrastructuur projecten, waardoor artsen en verpleegkundigen beter bereikbaar zijn in het ziekenhuis (of in de lift, de parkeergarage of de kelder), of om projecten die een nog beter toegankelijk en functionerend patiëntenportaal realiseren, of een koppeling tussen een medische modaliteit en het electronisch patiënten dossier, je bent dagelijks bezig om de zorg te verbeteren en de processen in het ziekenhuis efficiënter te laten verlopen.
Dat betekent dat je gevoel en affiniteit voor de zorg moet hebben, en je goed kunt inleven in de dagelijkse praktijk van de zorgprofessionals. Dat betekent ook dat je er begrip voor moet hebben, wanneer je een stuurgroepvergadering hebt, en de deelnemende arts komt niet opdagen, dat je begrijpt dat voor hem/haar het primaire (zorg)proces voor gaat.
Dat betekent ook, dat wanneer je een release of test gepland hebt, waar het ziekenhuis last van krijgt door een kortdurende storing, en op dat moment rijdt de ambulance naar binnen, of komt de traumahelikopter aan, dat je dan je release of test uitstelt.
En wanneer je een nieuw systeem komt implementeren op de afdeling, dan begrijp je dat de afdeling het zorgproces niet wil verstoren, en dat nieuwe werkwijzen die beproefde protocollen komen wijzigen niet meteen met gejuich zullen worden begroet.

Als projectmanager in de zorg houd je daar allemaal rekening mee in je dagelijks werk; en je begeleidt en stuurt je projectteam daar ook op aan.
En natuurlijk kun je je ook inleven in je teamleden, die gedreven en gemotiveerd bezig zijn om de mooiste resultaten te boeken. Zij zien misschien niet altijd dat het systeem waar zij aan werken niet het belangrijkste is voor de afdeling op dat moment. En daar heb je ook wel weer begrip voor, dus coach je je projectteam daar rustig doorheen.

Inlevingsvermogen is in de zorg van cruciaal belang, en goede projectmanagers in de zorg hebben daar genoeg van in huis. En mocht dat even iets minder aanwezig zijn, dan helpt het om je te realiseren waar je het voor doet, voor wie je het doet. Neem even plaats in de hal van het ziekenhuis, in een wachtkamer of in het bedrijfsrestaurant, kijk om je heen, en luister naar de gesprekken. Dan weet je weer, hier doe ik het voor, dit zijn mijn klanten en eindgebruikers. Bezig met heel andere dingen, met heel andere zorgen. Goed om je dat als projectmanager in de zorg veelvuldig te blijven realiseren.

© 2020, Daniël Jolink, Manager Portfolio, Projecten en Processen bij het Erasmus MC. Hij schrijft zijn bijdragen in het kader van stichting Projectmanagement in de Zorg op persoonlijke titel.

Blijf op de hoogte van volgende blogs in deze serie, van het congres en meer via de nieuwsbrief van stichting Projectmanagement in de Zorg.
Share by: