De allerbelangrijkste reden waarom projecten in de zorg mislukken (volgens de respondenten van ons onderzoek) is dat er te weinig mensen/middelen beschikbaar zijn om alle projecten te doen. Zowel de projectmanagers, management & directie als de overige respondenten zijn het daar hartstochtelijk over eens. Wij denken dat iedereen, die in de laatste jaren in de zorg actief is geweest, dat zal herkennen: er moet te veel veranderen in een te korte tijd met te weinig mensen en middelen.
Waar projectmanagers en management & directie het vervolgens niet over eens zijn valt in de categorie ‘wat willen we eigenlijk bereiken?’. Zoals uit de tabel hierboven blijkt, geven projectmanagers aan dat hun projecten mislukken door wijzigingen in de doelstellingen en de strategie (30%). Management & Directie geeft daarentegen aan dat het doel van het project bij voorbaat onduidelijk was (36%) en dat wijzigingen in de scope slecht worden beheerst (24%).
Wie heeft er dan gelijk? Tijdens onze ronde tafelbijeenkomst werd de tafel verdeeld in twee kampen: voor projectmanagers is het alsof je net de wind in de zeilen hebt, en dan moet het roer meteen weer om. Maar voor de opdrachtgevers van projecten is het alsof ze geen grip hebben op wat er geleverd gaat worden; het doel is onduidelijk en als we daar duidelijkheid in willen scheppen, leidt dat tot slecht beheerste wijzigingen.
Wat kunnen we hieruit concluderen / leren?
Wij menen dat naar aanleiding van de onderzoeksresultaten het belangrijk is om te benadrukken dat het essentieel is om al in een vroeg stadium van het project drie zaken heel duidelijk te formuleren:
- De doelstelling: aan welke organisatiedoelstelling draagt het project bij? Het is de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever om deze doelstelling te realiseren, maar het project moet wel steeds in de gaten houden of ze bij blijven dragen aan die doelstelling (zie “Projectleiders moeten de bestuurders nu uitdagen voor 2020!”).
- De verwachte resultaten: wat is er klaar als het project klaar is? Het is de verantwoordelijkheid van de projectmanager om zaken (‘deliverables’) op te leveren waar de organisatie ook echt iets aan heeft. En het liefst een beetje snel.
- De scope (of reikwijdte, afbakening); wat doen we wel? En wat doen we niet? Twee lijstjes om duidelijk te maken waar de projectmanager en het team mee aan de slag gaan, om uiteindelijk de resultaten op te kunnen leveren. Voor elke wijziging in de scope kan vervolgens worden afgewogen:
- Draagt de wijziging bij aan de doelstelling?
- Is het de investering waard?
- Hebben (of maken) we er de tijd voor?
Deze drie zaken - doelstelling, verwachte resultaten en de scope - vormen samen de projectopdracht. De opdrachtgever en de projectmanager staan, samen met het projectteam, voor de schone taak om dat klusje op een beheerste maar flexibele wijze te klaren.
In onze derde blog naar aanleiding van het onderzoek PM in de Zorg 2019 zullen we verder ingaan op de volwassenheid en de rol van projectportfolio management.
2019, Maarten van Weeghel & John van Rouwendaal