we hier bovenal kenmerken als: zorgzaamheid, relatiegericht en geduldig. Deze persoonlijkheidskenmerken vallen onder de kleur groen. Uitgaande van het Insights Discovery model kan er geconcludeerd worden dat de ICTerer en verpleegkundige van elkaar verschillen en dat beïnvloed hun onderlinge samenwerking en communicatie.
ICT-ers en verpleegkundige hebben dus een andere manier denken en doen. Hierdoor ontstaat er regelmatig ruis is in de communicatie tussen de ICT-afdeling en verpleegkundigen. Het komt regelmatig voor men elkaar simpelweg niet begrijpt. Er is als het ware sprake van een ‘taalbarrière’.
Adviezen
Betrek verpleegkundigen bij het opstellen van de SLA:
Als met externe leveranciers de afspraken rondom een applicatie worden vastgesteld in een Service Level Agreement (SLA), dan is het handig om daar ook de verpleegkundigen bij te betrekken. Zij krijgen dan een beter beeld wat ICT, en dus uiteindelijk de verpleegkundigen, mogen verwachten met betrekking tot bijvoorbeeld de oplostijden van problemen met de applicatie. Alleen al het proces van samenwerking aan een dergelijke overeenkomst zorgt voor meer wederzijds begrip.
Werk samen aan de releasekalender:
Als er bijeenkomsten worden georganiseerd tussen verpleegkundigen en ICT-ers, dan kunnen deze bijeenkomsten dienen als hulpmiddel om de planning tussen beiden partijen te synchroniseren. Hierdoor kunnen updates gezamenlijk worden gepland, zodat men niet meer wordt overvallen met onverwachte updates. Tevens kan er dan beter informatie over bijvoorbeeld applicaties of updates worden uitgewisseld. Uiteindelijk zal dit positieve invloed hebben op de onderlinge communicatie en samenwerking en zal er minder hinder aan updates worden ondervonden.
Benoem & equipeer een CNIO:
Een CNIO is een ‘Chief Nursing Information Officer’. Dit is een contactpersoon die tussen de afdeling ICT en verpleegkundigen staat. Een CNIO probeert als het ware de samenwerking tussen beide partijen te verbeteren doordat deze kennis heeft van beide afdelingen. Op dit moment maakt het Meander Medisch Centrum al gebruik van zo’n tussenpersoon. De ervaring hiervan is tot nu toe zeer positief.
Conclusie
Wij constateren dat na het interviewen en uitvoeren van deskresearch, de samenwerking tussen verpleegkundigen en ICT’ers nog niet optimaal verloopt. Dit komt doordat er vaak nog ruis ontstaat bij de communicatie tussen deze twee partijen en er nog niet genoeg wederzijds begrip is. Dit komt voornamelijk doordat beide partijen een verschillende vaktaal spreken. Met behulp van ons advies denken wij dat zorginstellingen grote stappen kunnen zetten in het optimaliseren van de samenwerking tussen de verpleegkundigen en de ICT’ers.
2019, Marouane Lamghaouch, Wan Wing Tang, Ruben Lam, Sade van der Lek, Matthijs de Jong (redactie: John van Rouwendaal)