Les 4: Sfumato
Les 4 van Leonardo gaat om 'sfumato' [letterlijk: in rook opgaan]. Dit principe draait om de bereidheid om ambiguïteit, paradox en onzekerheid te omarmen. Leonardo’s onophoudelijke zoektocht naar meer kennis en zintuiglijke ervaringen leidde hem naar vele grote inzichten en ontdekkingen. Tegelijkertijd stuitte hij op de onmetelijkheid van het ongekende en uiteindelijk op het onkenbare. Zijn zoektocht naar ideale schoonheid bracht hem er ook toe om lelijkheid in al haar groteske vormen te onderzoeken. De spanning tussen tegengestelden kwam op allerlei manieren tot uiting in zijn werk. Hij schilderde barre landschappen met daarin vruchtbare centra & bloedige strijdtaferelen naast schitterende bloemen. Eén van de meest subtiele paradoxen in Leonardo’s werk vinden we bij de Mona Lisa. Sigmund Freud schreef dat de Mona Lisa is “… de meest perfecte representatie van de contrasten die het liefdesleven van de vrouw domineren…”. Michael J. Gelb noemt haar de Westerse equivalent van het Chinese ying-yang symbool.
Projectmanagers in de zorg moeten ook leren om ambiguïteit, paradox en onzekerheid lief te hebben. Daar ontkomen we niet aan in een wereld, sector en organisaties waarin verandering vaak zelfs de enige constante lijkt. Een steeds meer gehoorde acroniem om die nieuwe staat van zijn te beschrijven komt uit het Amerikaanse leger: VUCA. Dat staat voor: Volatility-Uncertainty-Complexity-Ambiguity. Reflecteer maar eens op hoe de ‘Volatility’ of bewegelijkheid van bijvoorbeeld personeel binnen en buiten organisaties enorm is toegenomen. Besef hoe erg de ‘Uncertainty’ of onzekerheid is toegenomen ten koste van het geloof in de maakbaarheid van maatschappij en organisaties. Ga onder de noemer ‘Complexity’ of complexiteit maar na hoeveel variabelen wel niet van invloed zijn op je project, van afhankelijkheden tot randvoorwaarden tot betrokkenen tot belanghebbenden, enzovoort. En hoeveel projecten starten tegenwoordig niet bewust zonder helder omschreven projectresultaat, omdat een belangrijk deel van het project simpelweg behelst het duidelijkheid scheppen in de alom heersende ‘Ambiguity’ of dubbelzinnigheid omtrent wat er gaande is en dus zou moeten gebeuren?
Een paradox die Leonardo leefde was dat “the greatest geniuses sometimes accomplish more when they work less.” Leonardo werkte zich een slag in de rondte, maar hij nam ook heel bewust pauzes. Daar kunnen wij, gewone stervelingen, ook ons voordeel mee doen. Staar regelmatig uit het raam. Doe een wandelingetje. Ga eens een paar uur naar het museum. Collega’s en managers gaan je ter verantwoording roepen, want als je niet druk zit te typen, bellen of ‘Excellen’ dan ben je zogenaamd niet aan het werk. Daarvan worden mensen onzeker en niet iedereen kan even goed met onzekerheid omgaan. Maar ondertussen heeft iedereen ervaring met het feit dat ideeën komen als je even weg staat te dromen bijvoorbeeld onder douche. Gewoon even (ongericht) nadenken heette dat vroeger. Dat is tegenwoordig ook nog steeds een goed idee. Al helemaal als je met zoiets complex als projecten bezig bent.
‘Less is more’ geldt ook voor projectdocumentatie. Natuurlijk moet je wel wat documenteren, maar tegenwoordig is het adagium absoluut: hoe minder projectdocumentatie hoe beter. Als je het niet op een ‘geeltje’ kwijt kan, dan kan je het waarschijnlijk ook niet verwoorden op een A4-tje. Dat is natuurlijk enigszins gechargeerd gezegd, maar je begrijpt wat ik bedoel. En ja, soms is dit spannend, maar ellenlange beleidsstukken in combinatie met dikke projectplannen creëren doorgaans slechts schijnzekerheid. Ik ga liever snel aan de slag en snel op m’n bek op basis van een PowerPoint, dan dat ik tot in den treuren met een Word-document loop te leuren om het daarna in een la te zien verdwijnen.
Les 5: Arte/Scienza
Het vijfde Da Vincian principe komt neer op het ontwikkelen van de balans tussen wetenschap en kunst, logica en verbeelding. Het is van belang om zowel de linker- als de rechterhersenhelft in te zetten bij alles wat je doet. In het echt weet men ondertussen dat de hersenen complexer en genuanceerder te werk gaan, maar iedereen heeft nog steeds gevoel bij het onderscheid tussen linker- en rechterhersenhelft: Links meer wetenschappelijk, rationeel en gestructureerd; rechts meer kunstzinnig, emotioneel en vrij. Leonardo benadrukte het belang van het combineren van kunst en wetenschap: ‘Degenen die verliefd worden op de kunst zonder daarvoor zorgvuldig de wetenschappelijke aspecten daarvan te hebben bestudeerd, zijn te vergelijken met zeemannen die de zee op gaan in een schip zonder roer of kompas en daarom er niet zeker van zijn dat ze in de gewenste haven zullen arriveren.’
Projectmanagement is net als geneeskunde geen exacte maar een empirische wetenschap. Het stoelt voornamelijk op bewezen praktijken, maar die zijn niet zonder meer in elke situatie door iedereen toe te passen. Projectmanagers hebben namelijk van doen met kwetsbare entiteiten als mensen en organisaties in complexe systemen. Daarnaast kun je in klaslokalen en uit boekjes leren hoe een kaart te lezen, een juiste koers te kiezen, iedereen aan boord te houden, etc. maar in de praktijk geen brokken maken en successen boeken is een ware kunst. Goed projectmanagement vraagt van mensen dat zij een balans vinden tussen hun meer analytische en meer intuïtieve kwaliteiten, tussen serieus en spel, tussen planning en improvisatie.
Een manier om meer balans te creëren tussen Arte en Scienza is door middel van de methoden die je als projectmanager hanteert. Michael J. Gelb legt in ‘
Think Like Da Vinci’ nauwgezet uit hoe ‘mindmapping’ werkt. Hij vergelijkt deze methode met hoe Leonardo maar bijvoorbeeld ook Charles Darwin, Michelangelo en Mark Twain hun notities niet alleen uitschreven maar ook schetsten. Je ‘mind’ werkt natuurlijk deels door middel van rechtlijnige lijstjes. Maar andere delen van je hersenen spreek je aan door in veelkleurige ‘maps’ te denken. ‘
Mindmapping’ kan helpen bij het vormgeven van een compleet project maar ook op onderdelen, bijvoorbeeld bij de doel-resultaat-beschrijvingen, planning of risico-inventarisatie. Een goed boek met heel veel verschillende technieken om met beide hersenhelften aan de slag te gaan is:
Gamestorming. In de woorden van de auteurs: ‘een unieke verzameling spellen die betrokkenheid en creativiteit stimuleren én voor meer helderheid en structuur op de werkplek zorgen.’ Creatief edoch gestructureerd bezig zijn kan ook heel goed met behulp van een
projectcanvas. Het verhaal dat je met een goed projectcanvas vertelt, schetst vaak een beter beeld dan lange lappen tekst.
Een andere manier om meer balans te creëren tussen Arte en Scienza is door competenties van mensen te compenseren door ze goed te combineren, oftewel: door een evenwichtig projectteam samen te stellen. Vaak heb je het echter niet voor het kiezen. Het zou heel mooi zijn als je geheel op basis van bijvoorbeeld de kleuren van de
Caluwé,
Insights
of
MBTI
(ook krijgt die laatste steeds meer kritiek) een projectteam bij elkaar zou mogen zoeken. In de praktijk zit je vaker wel dan niet samen met allemaal mensen van dezelfde kleur. ‘Blauwe’ mensen lijkt het nu eenmaal leuker om bij de belastingdienst te werken en ‘groene’ mensen trekken massaal naar de zorg. Gelukkig blijven we allemaal wel individuen en zal altijd de ene mens zich wat meer willen laten inspireren door de Muzen en de andere daardoor kunnen focussen op duidelijke Mars-orders. Als we die verschillen kunnen ontdekken, stimuleren en koesteren, dan kunnen we best nog wel balans creëren in projectteams en samen concrete kunstwerken creëren.
Les 6: Corporalita
Het zesde Da Vincian principe behandelt het lichamelijke. Leonardo leefde bij het klassieke motto: Een gezonde geest in een gezond lichaam. Hij cultiveerde zowel zijn lichaam als zijn geest intensief, omdat hij herkende hoe die samenwerken. Gezondheid en welzijn was volgens hem vooral een persoonlijke verantwoordelijkheid. Hij was bijzonder kritisch op de doctoren en medicijnen van zijn tijd.